Contactloos?
Waarom?? Waarom nou toch?! Waarom zijn die tolpoortjes in Italië onmogelijk te bedienen met mijn lengte van 1.64 m?
Krachttermen vliegen door de auto. M’n bloed kookt. Ik maak driftig m’n gordel los en hang uit het zijraam om m’n pasje in de sleuf te stoppen.
Nog voor ik m’n creditcard eruit kan pakken vliegt de slagboom omhoog en rijdt de auto achter mij voor de zekerheid nog iets dichter naar mij toe. Alsof hij me eraan wil herinneren dat ik weg moet rijden.
Nog meer getier van mijn kant. Creditcard in m’n mond, raam nog open, veel te lang in de eerste versnelling en al “gordel om doend’ neem ik uiteraard de verkeerde afslag van de vier keuzes die ik had binnen 50 meter. Een keuze die gemaakt moet worden tussen tientallen obscure busjes, gebutste auto’s en doorstomende vrachtwagens die als een krioelende mierenhoop kriskras rakelings langs elkaar rijden.
Ja, toen dacht ik: goh contactloos en zonder pin was handiger geweest.
contactloos betalen
Het begon eigenlijk al een poosje geleden. Ik kreeg bericht van mijn bank over contactloos pinnen.
Hartstikke veilig want dan kun je niet geskimd worden enzo. Oké, die volg ik nog.
En goh, weet je wat nu ook veel handiger is: dat je tot € 25,00 geen pincode hoeft in te geven. Want dan gaat het allemaal sneller en dat is zo fijn.
Hmmmm oké …?
sneller?
Dan vraag ik mij af; hoe is dat sneller dan?
Bij grotere bedragen moet je toch een code ingeven. En even serieus, hoe lang duurt dat nu helemaal? Waar hébben we het over? Wordt er nu een probleem (langzaamheid bij de kassa) gecreëerd om deze nieuwigheid te verantwoorden?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen het contactloze hiervan, maar wel tegen het pinloze ervan. Ik snap ook niet goed waarom dat niet losgekoppeld is.
Ik wíl helemaal niet dat er iets afgeschreven wordt zonder mijn pincode. Kan me niet schelen dat het om een klein bedrag gaat.
En dan krijg ik de opmerking: “Ja maar met de chipknip was dat toch ook?!”
Ja inderdaad, juist ja, raad eens wie er nog nooit die hele chipknip heeft gebruikt; c’est moi!
sneller = contactloos?
Maar goed, even terug naar het idee dat het sneller is.
Ik snap het werkelijk niet. Waarom willen we perse snel, sneller snelst? Het hoeft toch allemaal niet heel lang te duren? Een vriendelijke knik, een aardig woord, een vrolijk gezicht. Kom op mensen dat is toch fijn?
klerkenwerk = contactvol!
Ook in mijn werk vind ik contact belangrijk. Heel belangrijk zelfs.
Wat sneller kan en mag: helemaal prima! Ik ben groot fan van de digitale snelweg. Maar ik zie dat niet perse als een vervanging van. Maar juist als een aanvulling op.
Een aanvulling op mijn dienstverlening. Liever een telefoontje? Prima! Oh een mailtje is handiger? Doen we dat! Toch liever even langskomen met wat vragen: kom maar langs!
En dit alles is dus contact. Contact met elkaar, en daar ben ik dus wel helemaal voor.
Zoek vooral contact, laat weten wat onduidelijk is en geef mij de gelegenheid om het uit te leggen of uit te zoeken.
Wat wil ik nu eigenlijk zeggen?
Houd contact met elkaar, in elk opzicht.
Maak gebruik van alle mogelijkheden die we nu hebben! Hoe fijn is e-mail, Whats App, Facebook, Instagram, Facetime en euhm …. Blogger 😉
Maar hoe fijn is het ook om iemand in het echt te zien of te spreken en te informeren? Familie, vrienden dat vinden we een soort van logisch.
Maar cliënten, opdrachtgevers, leveranciers? Ja ook dat zijn mensen en ook daarmee houd je contact, en die informeer je.
Mijn conclusie is dat ik alleen voor contactloos ben als het gaat over contactloos betalen (zonder pin) bij van die verrekte tolpoortjes!